Sider

fredag 17. februar 2012

GRENSEVARDEN. NY KREMTUR TIL SOGN OG FJORDANE.



GRENSEVARDEN 1742 MOH.
 Jeg kan ikke la være å vise frem turer vi har hatt i Sogn. Her finnes fjell for alle.
Felles for alle våre turer i dette området er å få med Joar Eide som guide. Han er en kar med utrolig kunnskap om breer, så derfor er det godt å ha han med på laget.

Denne turen starter med å kjøre av E 39 mot
Skardalen noen km nord for Skei. Fortsatte innover  dalen mot Befring.
Parkerte i Befringdalen ca 10 km fra E 39.
Gikk på ski videre til Befringstøylen hvor det ligger mange gamle hus.

Derfra blir det en ganske lang brattebakke forbi Grøskardfjellet og videre gjennom "Strupen"
Dette området kan være ganske utsatt for snøras.
Oppe på kanten dreide vi til høyre opp
Kvannbakknova til hytta som ligger på toppen.
Her opp i steinbua har Joar hatt mange hyggelige overnattinger og nyttårskvelder.

Herfra er det en lang slakk stigning over breen mot Grensevarden. Takket være GPS fant vi høyeste punkt , men her er det ingen varde.
Et strålende vær og verdens flotteste utsikt innbød til en lengre pause.


Joar er et naturbarn og bærplukker. Han introduserte oss for kreklingsaft som han selv lager.
Den var helt nydelig og jeg satte til livs ei hel flaske.
Ikke ante jeg hva den skulle gjøre med magen min en times tid senere.
Etter ei lang pause begynte vi på returen. Underveis traff vi en kjenning av Joar som vi slo av en prat med. Da kjente jeg at noe som ville og måtte ut i en fart.
På en brekul finnes ingen gjemmesteder og her hastet det.....
Jeg gikk hurtig vekk fra karene med veldig korte skritt mens kaldsvetten krøp nedover ryggen og panna. Vill i blikket kikket jeg meg rundt etter skjul.

Fikk satt ryggsekken foran meg som dekke og ned med buksa før helvete brøt løs.
Ja, de som har opplevd det samme kjenner nok igjen lykkefølelsen og lettelsen etterpå.
Konklusjon: Kreklingsaft i store mengder virker veldig godt som mageregulerende drikke. Bare sørg for å ha et avtrede i nærområdet.
Etter denne opplevelsen har vi laget store mengder saft hver høst, så bare ring om det skulle være behov.


Takk for en skitbra tur.......


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar